Kod | 3406-SL-ISiK_KRK |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Humanistyczny |
Kierunek studiów | Filozofia |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 30 |
Czas trwania | 6 semestrów |
Adres komisji rekrutacyjnej | Biblioteka Uniwersytecka ul. Oczapowskiego 12B 10-719 Olsztyn tel. 89 524-50-80, https://uwm.edu.pl/kandydaci/kontakt-dla-kandydatow |
Godziny otwarcia sekretariatu | 9.00-15.00 |
Adres WWW | http://www.uwm.edu.pl/human |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Opis kierunku
Celem studiowania filozofii jest rozwijanie twórczego myślenia, ideałów humanizmu, tolerancji, wolności, sprawności moralnej i poznawczej oraz postawy społecznego zaangażowania. Kształcenie filozoficzne rozwija umiejętności w zakresie poprawnego rozumowania, rozpoznawania technik manipulacji, fałszywych, stereotypowych i krzywdzących założeń, prezentacji własnego punktu widzenia w sposób precyzyjny, logicznie ustrukturyzowany oraz uczciwości w ocenie.
Filozofia jest dla ludzi ciekawych świata i dociekliwych, dążących do samodzielności i niezależności w myśleniu i ocenianiu rzeczywistości, zdolnych do odważnej obrony własnych poglądów.
Dlaczego warto studiować filozofię?
1. Dlatego, że filozofia uczy logicznego myślenia, intelektualnej dyscypliny i sprawności działania – umiejętności i cnót cenionych i potrzebnych zawsze i wszędzie, także na rynku pracy. Są to umiejętności i sprawności, których wartość wzrasta wraz z rozwojem cywilizacji opartej na technologiach informatycznych i błyskawicznym rozrostem rzeczywistości cyfrowej.
2. Dlatego, ze studia filozoficzne przygotowują do podejmowania różnorodnych aktywności zawodowych i odgrywania ról społecznych wymagających wysokiej sprawności intelektualnej w zakresie konceptualizacji, zastosowania, analizowania, syntetyzowania oraz oceniania informacji w aspekcie spełniania przez nie kryteriów prawdziwości, rzetelności, precyzji, dowodliwości i bezstronności.
3. Dlatego, że studiowanie filozofii pozwala nabyć umiejętność intelektualnej samoobrony przed manipulacją i kontrolą, werbalnymi i pozawerbalnymi technikami manipulacji, związanymi z generowaniem ogromnych ilości informacji, zarówno prawdziwych i istotnych, jak i nieważnych, niepewnych i fałszywych.
4. Dlatego, że filozofia to umiejętność krytycznego myślenia, uodpornia na manipulację i konformizm, pozwala unikać dogmatyzmu i fanatyzmu, rozumieć i akceptować odmienność.
5. Dlatego, że studia filozoficzne uczą uczciwości, dociekliwości, intelektualnej elastyczności, bezstronności oraz konsekwencji i rozwagi w wydawaniu sądów odwagi i nonkonformizmu.
Kształcenie na kierunku filozofia jest zbliżone do aktualnie rozwijających się, zwłaszcza w krajach anglosaskich, studiów w zakresie myślenia krytycznego (critical thinking, critical thinking in philosophy).
Gdzie można znaleźć zatrudnienie?
- instytucje kultury
- instytucje samorządowe
- fundacje, NGO
- media, wydawnictwa
- przedsiębiorstwa branży reklamowej, Public Relations
- instytucje usługowe oraz w jednostki, w których wymagana jest umiejętność analitycznego i syntetycznego myślenia w rozwiązywaniu problemów zawodowych, łatwość dostosowywania się do nowych sytuacji i ról zawodowych, umiejętność argumentacji, przekonywania, negocjowania
- samodzielna działalność gospodarcza
Kwalifikacje absolwenta
Absolwent jest przygotowany do podejmowania różnorodnych aktywności zawodowych i odgrywania ról społecznych wymagających wysokiej sprawności intelektualnej w zakresie konceptualizacji, zastosowania, analizowania, syntetyzowania oraz oceniania informacji w aspekcie spełniania przez nie kryteriów prawdziwości, rzetelności, precyzji, dowodliwości i bezstronności. Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie, m.in.: warsztatu naukowego i metodologii pracy badawczej, historii filozofii europejskiej, głównych działów i dyscyplin filozoficznych, takich jak: ontologia, gnoseologia, antropologia filozoficzna, etyka, estetyka, logika oraz teoria argumentacji, umiejętność intelektualnej samoobrony przed manipulacją i kontrolą, werbalnymi i pozawerbalnymi technikami manipulacji, związanymi z generowaniem ogromnych ilości informacji, zarówno prawdziwych i istotnych, jak i nieważnych, niepewnych i fałszywych. Dysponuje poszerzoną wiedza oraz umiejętnościami w zakresie poprawnego rozumowania, rozpoznawania technik manipulacji, fałszywych, stereotypowych lub krzywdzących założeń, prezentacji własnego punktu widzenia w sposób precyzyjny, logicznie ustrukturyzowany oraz potrafi uczciwie oceniać cudze argumenty. Wiedza i umiejętności absolwenta odpowiadają na jedną z najważniejszych trosk współczesnego świata, wyrażaną zarówno przez liderów korporacji, polityków, jak i intelektualistów w pytaniu o to, jak funkcjonować w sytuacji powszechnego posługiwania się nieprawdą. Jest uczciwy, dociekliwy, wyróżnia się intelektualną elastycznością, bezstronnością oraz konsekwencją i rozwagą w wydawaniu sądów, cechuje go odwaga i nonkonformizm. Ma wiedzę i umiejętności w zakresie technologii informacyjnych, podstaw przedsiębiorczości oraz kompetencje językowe na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Ukończenie studiów filozoficznych ukierunkowanych na myślenie krytyczne daje możliwości zatrudnienia w instytucjach kultury, urzędach państwowych, fundacjach, bankach i instytucjach oświatowych, redakcjach mediów wszystkich rodzajów, wydawnictwach, przedsiębiorstwach branży reklamowej, Public Relations, instytucjach usługowych oraz w jednostkach, w których wymagana jest umiejętność analitycznego i syntetycznego myślenia w rozwiązywaniu problemów zawodowych, łatwość dostosowywania się do nowych sytuacji i ról zawodowych, umiejętność argumentacji, przekonywania, negocjowania. Może podejmować samodzielną działalność gospodarczą i prowadzić ją w wybranej przez siebie dziedzinie.
Kryteria kwalifikacji dla kandydatów z „nową maturą”
Podstawą kwalifikacji jest rekrutacja jednoczęściowa (konkurs - ranking) sumy procent punktów uzyskanych z przedmiotów w części pisemnej egzaminu maturalnego występujących na świadectwie dojrzałości. Przy konkursie (rankingu) świadectw dojrzałości oblicza się sumę % punktów lub średnią ocen z trzech przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym wskazanych podczas rejestracji na studia przez kandydata.
Przedmioty objęte postępowaniem kwalifikacyjnym dla kandydatów legitymujących się świadectwem dojrzałości uzyskanym w systemie „nowej matury”
nazwa kierunku | przedmioty do wyboru (należy dokonać wyboru trzech z przedstawionych poniżej) |
filozofia | filozofia
geografia historia język polski język obcy nowożytny* matematyka wiedza o społeczeństwie |
*jeden język obcy w konkursie świadectw do wyboru przez kandydata
Zasady obliczania punktów:
Dla przedmiotów kwalifikacyjnych, z których egzamin maturalny złożony został na poziomie podstawowym z wynikiem co najmniej 30% do obliczenia wyniku punktowego z danego przedmiotu stosuje się zasadę: liczba % uzyskana na poziomie podstawowym jest równa liczbie punktów w kwalifikacji.
Dla przedmiotów kwalifikacyjnych, z których egzamin maturalny złożony został na poziomie rozszerzonym z wynikiem co najmniej 30% do obliczenia wyniku punktowego z danego przedmiotu stosuje się zasadę: liczbę % punktów uzyskaną na poziomie rozszerzonym mnoży się przez współczynnik 2.
Kandydatowi na studia do obliczenia sumy % punktów uwzględnia się 0 (zero) % punktów z danego przedmiotu, jeżeli egzamin z tego przedmiotu złożony został na poziomie poniżej 30% punktów lub kandydat nie spełnia kryteriów w zakresie wskazanych w załącznikach przedmiotów, tj. przedmiot nie występuje na świadectwie dojrzałości.
Dla przedmiotów kwalifikacyjnych określonych dla danego kierunku studiów, z których egzamin maturalny złożony został na poziomie dwujęzycznym liczbę % uzyskaną na poziomie rozszerzonym mnoży się przez współczynnik 2,3.
Kryteria kwalifikacji dla kandydatów ze „starą maturą”
Dotyczy kandydatów, którzy zdawali tzw. starą maturę (egzamin dojrzałości)
Konkurs(ranking) średniej ocen uzyskanych z przedmiotów na egzaminie dojrzałości występujących na świadectwie dojrzałości/świadectwie ukończenia szkoły średniej z trzech przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym.
Przedmioty objęte postępowaniem kwalifikacyjnym dla kandydatów legitymujących się świadectwem dojrzałości uzyskanym w systemie „starej matury”
nazwa kierunku | uwzględniane przedmioty |
filozofia |
historia lub wiedza o społeczeństwie lub filozofia lub język łaciński geografia lub matematyka język polski lub język obcy nowożytny* |
*jeden język obcy w konkursie świadectw do wyboru przez kandydata
Zasady obliczania punktów:
Do obliczania średniej ocen na świadectwie dojrzałości i świadectwie ukończenia szkoły średniej (zarówno w tzw. nowej, jak i starej skali ocen) przyjmuje się następujące wartości liczbowe: celujący (6,0), bardzo dobry (5,0), dobry (4,0), dostateczny (3,0), dopuszczający (2,0).
W przypadku występowania na świadectwie dojrzałości kilku ocen z jednego przedmiotu, do obliczania średniej ogólnej przyjmuje się średnią arytmetyczną wszystkich ocen z tego przedmiotu (końcowej klasyfikacji w szkole średniej oraz uzyskane na egzaminie dojrzałości).
W przypadku nie występowania na świadectwie dojrzałości lub ukończenia szkoły średniej oceny z przedmiotu objętego postępowaniem kwalifikacyjnym, do obliczania średniej ocen uwzględnia się 0 (zero) punktów z tego przedmiotu.
W konkursie (rankingu) średniej ocen uwzględniany jest wynik ustalony zgodnie z zasadą: średnia ocen obliczona z uwzględnieniem ww. zapisów pomnożona przez współczynnik 100,00.
Kandydaci posiadający świadectwo dojrzałości uzyskane w systemie „starej matury”* zobowiązani są załączyć skan dokumentu "starej matury"* w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (irk.uwm.edu.pl) lub przedłożyć w Punkcie Obsługi Kandydata do celów kwalifikacji kserokopię świadectwa dojrzałości / świadectwa dojrzałości i świadectwa ukończenia szkoły średniej do dnia 16 września 2024 do godz. 15.00 (II Tura) i do 24 2rześnia 2024 (III Tura) do ggodz. 15:00.
* - „Stara Matura” – egzamin maturalny zdawany do roku 2004 w liceach ogólnokształcących i do roku 2005 w technikach. Egzamin ten charakteryzuje się tym, że jego wyniki są wyrażone w skali ocen od 2 do 5 (do roku 1991) lub od 1 do 6 (w latach późniejszych).
Lista olimpiad uprawniająca do uzyskania maksymalnej liczby punktów:
Ogólnopolska Olimpiada Historyczna - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy Historycznej - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o III RP - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Społeczeństwie - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
Olimpiada Filozoficzna - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze świadectwem dojrzałości uzyskanym za granicą
Świadectwa maturalne uzyskane za granicą uznaje się za równoważne świadectwom dojrzałości szkół średnich w Polsce, jeżeli zawierają klauzulę stwierdzającą prawo ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju miejsca wydania świadectwa.
Osoby posiadające świadectwo dojrzałości uzyskane za granicą zobowiązane są przedłożyć zgodnie z harmonogramem rekrutacji następujące dokumenty:
1) uwierzytelnienie w formie apostille, jeżeli dokument został wydany przez instytucję działającą w systemie edukacji państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r., znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r., Nr 112, poz. 938).
2) uwierzytelnienie w formie legalizacji, w przypadku świadectw wydanych przez państwa, które nie są stroną konwnecji, o której mowa w pkt. 1
3) zaświadczenie o nostryfikacji, w przypadku świadectwa dojrzałości wydanego w kraju, z którym Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o wzajemnym uznawaniu dokumentów o wykształceniu oraz w przypadku dokumentu z kraju, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła ww. umowę, ale dokument ten nie jest nią objęty,
5) tłumaczenie na język polski świadectwa oraz uwierzytelnienia, jeżeli zostało sporządzone w języku obcym,
5) decyzję kuratora oświaty o uznaniu świadectwa – w przypadku prowadzenia takiego postępowania,
6) zaświadczenie potwierdzające, że uzyskane poza granicami Polski świadectwo uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w państwie, w którego systemie edukacji zostało wydane, o ile na świadectwie nie widnieje taka adnotacja, wraz z tłumaczeniem tego dokumentu,
7) zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, suplement obejmujący przedmioty wraz z uzyskanymi ocenami (jeżeli nie są wskazane na świadectwie lub innym dokumencie uzyskanym za granicą), wraz z tłumaczeniem tego dokumentu,
8) dokument przedstawiający obowiązującą skalę ocen (jeżeli nie jest ona wskazana na świadectwie lub innym dokumencie uzyskanym za granicą), potwierdzony przez szkołę, którą ukończył kandydat bądź uprawniony do tego urząd, wraz z tłumaczeniem tego dokumentu.
Nabór na studia kandydatów legitymujących się świadectwem dojrzałości uzyskanym za granicą, następuje na podstawie konkursu (rankingu) sumy punktów uzyskanych na świadectwie dojrzałości z trzech przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym, określonych w Uchwale w sprawie ustalenia warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji kandydatów na I rok studiów wyższych na rok akademicki 2024/2025.
Punktacji przedmiotowej ze świadectwa dojrzałości w skali nieporównywalnej do zamieszczonych w Uchwale w sprawie ustalenia warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji kandydatów na I rok studiów wyższych na rok akademicki 2024/2025 nie przelicza się. Oznacza to, że kandydat nie może być bezpośrednio kwalifikowany w konkursie świadectw dojrzałości, lecz w ramach rekrutacji jednoczęściowej obejmującej konkurs świadectw dojrzałości - zobowiązany jest przystąpić do egzaminu wstępnego ustnego z dwóch przedmiotów. Na kierunku filozofia – przedmioty: geografia i (historia lub wiedza o społeczeństwie)
Egzaminy oceniane są w skali 1-6. Egzamin zostaje uznany za pozytywny w przypadku, gdy kandydat uzyska z obu przedmiotów oceny co najmniej dopuszczające. Jako trzeci przedmiot uznaje się język obcy z oceną 6,0 (celujący) - język kraju, w którym kandydat uzyskał świadectwo dojrzałości. Uzyskana średnia ocen pomnożona przez współczynnik 100,00 kwalifikuje kandydata w konkursie (rankingu) świadectw dojrzałości. Egzamin może zostać przeprowadzony z wykorzystaniem technologii informatycznych, w sposób zapewniający kontrolę przebiegu egzaminu oraz samodzielności pracy kandydata.
Egzaminy ustne dla kandydatów posiadających świadectwo maturalne uzyskane za granicą, odbędą się zgodnie z harmonogramem rekrutacji, w Centrum Nauk Humanistycznych UWM ul. K. Obitza 1.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem EB Matury Europejskiej
Nabór na studia kandydatów legitymujących się dyplomem EB Matury Europejskiej następuje na podstawie liczby punktów uzyskanych z egzaminu maturalnego, którego wynik określony na dyplomie EB pomnożony przez współczynnik 6,0, kwalifikuje kandydata w konkursie (rankingu) świadectw dojrzałości.
Osoby posiadające dyplom matury EB zobowiązane są przedłożyć do celów kwalifikacji zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy zgodnie z harmonogramem rekrutacji..
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem IB Matury Międzynarodowej
Nabór na studia kandydatów legitymujących się dyplomem IB Matury Międzynarodowej następuje na podstawie liczby punktów uzyskanych z egzaminu maturalnego, którego wynik określony na dyplomie IB pomnożony przez współczynnik 13.33, kwalifikuje kandydata w konkursie (rankingu) świadectw dojrzałości.
Osoby posiadające dyplom matury IB zobowiązane są przedłożyć do celów kwalifikacji zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy zgodnie z harmonogramem rekrutacji.
Rekrutacja dla kandydatów obcokrajowców
Informacje na temat rekrutacji cudzoziemców: http://bwm.uwm.edu.pl/studenci-obcokrajowcy