• zaloguj się
  • utwórz konto

Rekrutacja na studia na rok akademicki 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Analiza i kreowanie trendów - studia pierwszego stopnia, stacjonarne

Szczegóły
Kod 72_SL_AIKT
Jednostka organizacyjna Wydział Humanistyczny
Kierunek studiów Analiza i kreowanie trendów
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Pierwszego stopnia
Języki wykładowe polski
Limit miejsc 30
Czas trwania 6 semestrów
Adres komisji rekrutacyjnej Biblioteka Uniwersytecka ul. Oczapowskiego 12B 10-719 Olsztyn tel. 89 524-50-80, https://uwm.edu.pl/kandydaci/kontakt-dla-kandydatow
Godziny otwarcia sekretariatu 9.00-15.00
Adres WWW http://www.uwm.edu.pl/human
Wymagany dokument
  • Matura
  Zadaj pytanie
Tura 1 (06.06.2024 00:00 – 15.07.2024 15:00)

Opis kierunku


Interdyscyplinarny kierunek studiów Analiza i kreowanie trendów, to wynik inicjatywy trzech wydziałów UWM w Olsztynie: Humanistycznego, Nauk Ekonomicznych oraz Nauk Społecznych. Pierwszy nabór na studia pierwszego stopnia odbył się w 2016 roku, na studia drugiego stopnia w 2019.

Głównym celem jest kształcenie pracowników potrafiących trafnie diagnozować długoterminowe zjawiska oraz tłumaczyć je na język indywidualnych i społecznych potrzeb. Kierunek utworzono dzięki finansowemu wsparciu Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego oraz funduszy norweskich.

Dla kogo?
Kierunek studiów dla osób, które chcą się rozwijać wszechstronnie i rozumieją potrzebę łączenia wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin nauki. Analizę i kreowanie trendów mogą studiować zarówno absolwenci szkół średnich, studenci innych kierunków, jak i osoby czynne zawodowo, chcące rozszerzyć swoje kompetencje i umiejętności.

Jak kształcimy?
Analiza i kreowanie trendów jest innowacyjną propozycją kształcenia opartą na trzech filarach: filozofii, ekonomii i socjologii. Każdy z nich spełnia odmienne zadanie ‑ daje inną wiedzę, umiejętności oraz kompetencje. W programie kształcenia szczególny nacisk położono na zajęcia praktyczne: warsztaty projektowe, ćwiczenia, praktyki zawodowe, działania zespołowe. Kierunek kształci w zakresie rzadkiej a zyskującej na znaczeniu umiejętności projektowania usług oraz projektowania społecznego z wykorzystaniem metodyki Design Thinking. Praca dyplomowa – obok tradycyjnej formy – może również być nowatorskim projektem, np. gotowej usługi, produktu, strategii czy innowacyjnym rozwiązaniem, ułatwiającym start zawodowy.

W uczelniach amerykańskich, belgijskich, fińskich, holenderskich, kanadyjskich, portugalskich, szwajcarskich, tajwańskich i włoskich powstały kierunki i ścieżki kształcenia w zakresie trendwatchingu, foresightu strategicznego oraz społecznego, analizy trendów i wdrożeń, futures studies. Analiza i kreowanie trendów jest ich odpowiednikiem. W Polsce jest nadal jedynym takim kierunkiem studiów.

W jakich zawodach sprawdzi się absolwent?
przedsiębiorca, projektant, pracownik kreatywny, analityk, planista, copywriter,
zawody przyszłości: analityk trendów, trendwatcher, trendsett

strona kierunku

Kwalifikacje absolwenta

Absolwent posiada umiejętności i wiedzę w zakresie monitorowania, analizowania przemian i tendencji rozwojowych, kształtowania trendów na rynku dóbr i usług oraz w zakresie przemian społecznych i kulturowych. Potrafi rozpoznawać istniejące i pojawiające się potrzeby, ich źródła, uwarunkowania, prawidłowości rozwoju, charakter, sposoby ich zaspokajania oraz konsekwencje. Posiada umiejętność obserwacji, analizy, wnioskowania oraz rozwiązywania problemów. Zna formy i następstwa współczesnych strategii życia społecznego: konsumpcjonizm, utylitaryzm, minimalizm, cyrkularyzm. Zna specyfikę potrzeb realnych oraz „wirtualnych” (zaspokajanych za pośrednictwem rozwiązań technologicznych). Potrafi rozpoznawać zmieniające się preferencje rynkowe, konsumenckie, kulturowe, powiązane z nimi oczekiwania i potrzeby oraz umie na nie reagować w sposób innowacyjny. Dysponuje wiedzą o ekonomicznych aspektach potrzeb i podstawowych prawidłowościach gospodarki rynkowej. Zna proces, metodykę i potrafi zastosować narzędzia myślenia i działania projektowego w celu tworzenia innowacyjnych usług. Rozumie innowacyjny charakter powstających strategii rynkowych i jest przygotowany do samodzielnego i zespołowego opracowywania tego rodzaju przedsięwzięć, usług oraz produktów w formie projektów. Rozumie konieczność rozwijania postaw poszukujących i twórczych. Zna i stosuje podstawowe metody badań ilościowych i jakościowych oraz metody i narzędzia analizy trendów. Posiada wiedzę o zasadach prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej i umiejętności niezbędne do założenia i prowadzenia firmy. Zna odmiany i narzędzia marketingu. Potrafi zawodowo wykorzystać technologie informacyjne. Rozumie innowacyjny charakter strategii rynkowych i jest przygotowany do samodzielnego i zespołowego przygotowywania innowacyjnych usług i produktów. Rozumie odpowiedzialność za własne działania, których następstwem jest osiąganie celów istotnych ekonomicznie oraz wpływających na jakość i styl życia człowieka. Umie rozwiązywać problemy zawodowe, pracować w zespole i sprawnie komunikować się z otoczeniem. Wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w sposób etyczny. Cechuje go potrzeba ustawicznego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji. Legitymuje się kompetencjami językowymi na poziomie B2, zgodnie z kryteriami Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Uzyskane kompetencje pozwalają na rozpoczęcie działalności zawodowej w obszarach wymagających zaawansowanej wiedzy i umiejętności analitycznych oraz projektowych w sektorze społeczno-gospodarczym. Może podjąć pracę w innowacyjnych przedsiębiorstwach, organizacjach, instytucjach publicznych zorientowanych na działalność gospodarczą (produkcyjną i usługową), społeczną i rozwojową, wymagającą znajomości metod i narzędzi analizy trendów, sprawnej komunikacji oraz praktyki projektowej.

Kryteria kwalifikacji dla kandydatów z „nową maturą”

Podstawą kwalifikacji jest rekrutacja jednoczęściowa (konkurs – ranking) sumy procent punktów uzyskanych z przedmiotów w części pisemnej egzaminu maturalnego występujących na świadectwie dojrzałości Przy konkursie (rankingu) świadectw dojrzałości oblicza się sumę % punktów lub średnią ocen z trzech przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym wskazanych podczas rejestracji na studia przez kandydata.

Przedmioty objęte postępowaniem kwalifikacyjnym dla kandydatów legitymujących się świadectwem dojrzałości uzyskanym w systemie „nowej matury”

nazwa kierunku przedmioty do wyboru (należy dokonać wyboru trzech z przedstawionych poniżej)
analiza i kreowanie trendów

geografia

historia

język obcy nowożytny*

język polski

matematyka

wiedza o społeczeństwie

*jeden język obcy w konkursie świadectw do wyboru przez kandydata

Zasady obliczania punktów: 

Dla przedmiotów kwalifikacyjnych, z których egzamin maturalny złożony został na poziomie podstawowym z wynikiem co najmniej 30% do obliczenia wyniku punktowego z danego przedmiotu stosuje się zasadę: liczba %  uzyskana na poziomie podstawowym jest równa liczbie punktów w kwalifikacji.

Dla przedmiotów kwalifikacyjnych, z których egzamin maturalny złożony został na poziomie rozszerzonym z wynikiem co najmniej 30% do obliczenia wyniku punktowego z danego przedmiotu stosuje się zasadę: liczbę % punktów uzyskaną na poziomie rozszerzonym mnoży się przez współczynnik 2.

Kandydatowi na studia do obliczenia sumy % punktów uwzględnia się 0 (zero) % punktów z danego przedmiotu, jeżeli egzamin z tego przedmiotu złożony został na poziomie poniżej 30% punktów lub kandydat nie spełnia kryteriów w zakresie wskazanych w załącznikach przedmiotów, tj. przedmiot nie występuje na świadectwie dojrzałości.

Dla przedmiotów kwalifikacyjnych określonych dla danego kierunku studiów, z których egzamin maturalny złożony został na poziomie dwujęzycznym liczbę % uzyskaną na poziomie rozszerzonym mnoży się przez współczynnik 2,3.

Kryteria kwalifikacji dla kandydatów ze „starą maturą”


Konkurs (ranking) średniej ocen uzyskanych z przedmiotów na egzaminie dojrzałości występujących na świadectwie dojrzałości/świadectwie ukończenia szkoły średniej z trzech przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym.

Przedmioty objęte postępowaniem kwalifikacyjnym dla kandydatów legitymujących się świadectwem dojrzałości uzyskanym w systemie „starej matury”.

 

nazwa kierunku uwzględniane przedmioty 
analiza i kreowanie trendów

historia lub wiedza o społeczeństwie

geografia lub matematyka

język polski lub język obcy nowożytny*

*jeden język obcy w konkursie świadectw do wyboru przez kandydata

 

Zasady obliczania punktów:

Do obliczania średniej ocen na świadectwie dojrzałości i świadectwie ukończenia szkoły średniej (zarówno w tzw. nowej, jak i starej skali ocen) przyjmuje się następujące wartości liczbowe: celujący (6,0), bardzo dobry (5,0), dobry (4,0), dostateczny (3,0), dopuszczający (2,0).

W przypadku występowania na świadectwie dojrzałości kilku ocen z jednego przedmiotu, do obliczania średniej ogólnej przyjmuje się średnią arytmetyczną wszystkich ocen z tego przedmiotu (końcowej klasyfikacji w szkole średniej oraz uzyskane na egzaminie dojrzałości).

W przypadku nie występowania na świadectwie dojrzałości lub ukończenia szkoły średniej oceny z przedmiotu objętego postępowaniem kwalifikacyjnym, do obliczania średniej ocen uwzględnia się 0 (zero) punktów z tego przedmiotu.

W konkursie (rankingu) średniej ocen uwzględniany jest wynik ustalony zgodnie z zasadą: średnia ocen obliczona z uwzględnieniem ww. zapisów pomnożona przez współczynnik 100,00.

Kandydaci posiadający świadectwo dojrzałości uzyskane w systemie „starej matury”* zobowiązani są załączyć skan dokumentu "starej matury"* w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (irk.uwm.edu.pl) lub przedłożyć w Punkcie Obsługi Kandydata do celów kwalifikacji kserokopię świadectwa dojrzałości / świadectwa dojrzałości i świadectwa ukończenia szkoły średniej do dnia 15 lipca 2024 do godz. 15.00.

* - „Stara Matura” – egzamin maturalny zdawany do roku 2004 w liceach ogólnokształcących i do roku 2005 w technikach. Egzamin ten charakteryzuje się tym, że jego wyniki są wyrażone w skali ocen od 2 do 5 (do roku 1991) lub od 1 do 6 (w latach późniejszych).

 

Lista olimpiad uprawniająca do uzyskania maksymalnej liczby punktów:

Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Społeczeństwie - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
Ogólnopolski Konkurs „Polska-Szwecja, między rywalizacją i współpracą” - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
Olimpiada Cyfrowa - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
Olimpiada Filozoficzna - laureaci i finaliści eliminacji centralnych
 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze świadectwem maturalnym uzyskanym za granicą

Świadectwa maturalne uzyskane za granicą uznaje się za równoważne świadectwom dojrzałości szkół średnich w Polsce, jeżeli zawierają klauzulę stwierdzającą prawo ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju miejsca wydania świadectwa.

Osoby posiadające świadectwo dojrzałości uzyskane za granicą zobowiązane są przedłożyć zgodnie z harmonogramem rekrutacji następujące dokumenty:

1) uwierzytelnienie w formie apostille, jeżeli dokument został wydany przez instytucję działającą w systemie edukacji państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r., znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r., Nr 112, poz. 938).

2) uwierzytelnienie w formie legalizacji, w przypadku świadectw wydanych przez państwa, które nie są stroną konwnecji, o której mowa w pkt. 1

3) zaświadczenie o nostryfikacji, w przypadku świadectwa dojrzałości wydanego w kraju, z którym Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o wzajemnym uznawaniu dokumentów o wykształceniu oraz w przypadku dokumentu z kraju, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła ww. umowę, ale dokument ten nie jest nią objęty,

5) tłumaczenie na język polski świadectwa oraz uwierzytelnienia, jeżeli zostało sporządzone w języku obcym, 

5) decyzję kuratora oświaty o uznaniu świadectwa – w przypadku prowadzenia takiego postępowania,

6) zaświadczenie potwierdzające, że uzyskane poza granicami Polski świadectwo uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w państwie, w którego systemie edukacji zostało wydane, o ile na świadectwie nie widnieje taka adnotacja, wraz z tłumaczeniem tego dokumentu,

7) zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, suplement obejmujący przedmioty wraz z uzyskanymi ocenami (jeżeli nie są wskazane na świadectwie lub innym dokumencie uzyskanym za granicą), wraz z tłumaczeniem tego dokumentu,

8) dokument przedstawiający obowiązującą skalę ocen (jeżeli nie jest ona wskazana na świadectwie lub innym dokumencie uzyskanym za granicą), potwierdzony przez szkołę, którą ukończył kandydat bądź uprawniony do tego urząd, wraz z tłumaczeniem tego dokumentu.

Nabór na studia kandydatów legitymujących się świadectwem dojrzałości uzyskanym za granicą, następuje na podstawie konkursu (rankingu) sumy punktów uzyskanych na świadectwie dojrzałości z trzech przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym, określonych w Uchwale w sprawie ustalenia warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji kandydatów na I rok studiów wyższych na rok akademicki 2024/2025. 

Punktacji przedmiotowej ze świadectwa dojrzałości w skali nieporównywalnej do zamieszczonych w Uchwale w sprawie ustalenia warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji kandydatów na I rok studiów wyższych na rok akademicki 2024/2025. Oznacza to, że kandydat nie może być bezpośrednio kwalifikowany w konkursie świadectw dojrzałości, lecz w ramach rekrutacji jednoczęściowej obejmującej konkurs świadectw dojrzałości - zobowiązany jest przystąpić do egzaminu wstępnego ustnego z dwóch przedmiotów. Na kierunku analiza i kreowanie trendów – przedmioty: geografia i (historia lub wiedza o społeczeństwie).

Egzaminy oceniane są w skali 1-6. Egzamin zostaje uznany za pozytywny w przypadku, gdy  kandydat uzyska z obu przedmiotów oceny co najmniej dopuszczające. Jako trzeci przedmiot uznaje się język obcy z oceną 6,0 (celujący) - język kraju, w którym kandydat uzyskał świadectwo dojrzałości. Uzyskana średnia ocen pomnożona przez współczynnik 100,00 kwalifikuje kandydata w konkursie (rankingu) świadectw dojrzałości. Egzamin może zostać przeprowadzony z wykorzystaniem technologii informatycznych, w sposób zapewniający kontrolę przebiegu egzaminu oraz samodzielności pracy kandydata. 

Egzaminy ustne dla kandydatów posiadających świadectwo maturalne uzyskane za granicą, odbędą się zgodnie z harmonogramem rekrutacji, w Centrum Nauk Humanistycznych UWM ul. K. Obitza 1. 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem EB Matury Europejskiej

Nabór na studia kandydatów legitymujących się dyplomem EB Matury Europejskiej następuje na podstawie liczby punktów uzyskanych z egzaminu maturalnego, którego wynik określony na dyplomie EB pomnożony przez współczynnik 6,0, kwalifikuje kandydata w konkursie (rankingu) świadectw dojrzałości.

Osoby posiadające dyplom matury EB zobowiązane są przedłożyć do celów kwalifikacji zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy  zgodnie z harmonogramem rekrutacji.

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem IB Matury Międzynarodowej

Nabór na studia kandydatów legitymujących się dyplomem IB Matury Międzynarodowej następuje na podstawie liczby punktów uzyskanych z egzaminu maturalnego, którego wynik określony na dyplomie IB pomnożony przez współczynnik 13.33, kwalifikuje kandydata w konkursie (rankingu) świadectw dojrzałości.

Osoby posiadające dyplom matury IB zobowiązane są przedłożyć do celów kwalifikacji zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy zgodnie z harmonogramem rekrutacji.

Rekrutacja dla kandydatów obcokrajowców

Informacje na temat rekrutacji cudzoziemców: http://bwm.uwm.edu.pl/studenci-obcokrajowcy


https://rekrutacja.uwm.edu.pl

 

REKRUTACJA KROK PO KROKU